Grzybek Reviews

Recenzja Shiftera Simmasters | Tańsza alternatywa dla TH8A

Uwaga: Shifter Simmasters kupiłem z własnych pieniędzy. Nie otrzymuję nic od Simmasters za napisanie tej recenzji.

Spis treści

Intro

Dotychczas pisałem recenzje jedynie o latarkach, jednak dzisiaj coś innego. Kilka tygodni temu zacząłem interesować się Sim Racing’iem (symulacja jazdy samochodem na komputerze). Kupiłem kierownicę, pedały, stelaż i inne akcesoria.
Przy wyborze skrzyni biegów, zauważyłem, że duża ilość osób poleca shifter od Simmasters. Simmasters sprzedaje różne produkty związane z Sim Racingiem i jest prowadzona przez jedną osobę.

Zaintrygowany, kupiłem skrzynię biegów tej firmy i zacząłem testować. Krótko mówiąc, jestem zadowolony.

Widząc jednak, że brakuje o niej informacji oraz opinii w internecie, postanowiłem, że napiszę o niej recenzję.

Gdzie, co i za ile?

Shifter Simmasters kupiłem na stronie producenta. [Link] | [Link Allegro]
Jest dostępny w kilku konfiguracjach, które omówię w dalszej części recenzji.

Mój egzemplarz kupiłem z układem biegów “R za 6” oraz z obiema gałkami (drugą dokupiłem).

Wygląd

Konstrukcja shiftera nie jest zbytnio skomplikowana. Składa się z gałki, mechanizmu skrzyni biegów oraz obudowy/montowania. Większość części to wydruk 3D, a najważniejsze komponenty są z metalu. Sam plastik jest dosyć gruby i wdaje się wytrzymały.

Gałka

Przy zakupie shiftera mamy możliwość wyboru jednej w dwóch gałek. Walcowatą podłużną oraz kulistą. Wybór będzie zależał od preferencji. Mi najbardziej przypasowała gałka walcowata.

Wymiary gałekWalcowata podłużnaKulista
Wysokość70mm66mm
Średnica (w najszerszym punkcie)36mm50mm

Gałka jest wkręcana na metalowy trzpień. Gwint ma średnicę 8mm oraz skok 1,25mm (gwint metryczny M8).

Gałki zostały stworzone na drukarce 3D. Obie, walcowata i kulista, dosyć wygodne w użytkowaniu. Gałki po wydrukowaniu nie mają w sobie gwintu. Gwint formuje się sam po pierwszym wkręceniu.

Zauważyłem, że przy każdym odkręceniu gałki wylatuje odrobinę wiórków plastiku lub trochę osadza się na metalowym gwincie. Ciężko mi jednak definitywnie stwierdzić, czy jest to skutek wyrabiającego się gwintu.
Na rzecz recenzji wielokrotnie wkręcałem i odkręcałem gałkę w celu zrobienia zdjęć. Jeśli odkręcimy gałkę 2 lub 3 razy i po prostu zostawimy tą, która nam pasuje, to nie będziemy mieć żadnego problemu.

Jednak jeśli chcielibyśmy inną gałkę, to jest wiele opcji dostępnych na rynku. Simmasters w swoim sklepie oferuje gałki od Epman’a, a na Aliexpress mamy wiele innych opcji do wyboru.
Pamiętajmy tylko, że gałka musi pasować na gwint M8 albo ma adapter na ten gwint.

Mocowanie

Simmasters daje nam 2 sposoby na zamocowanie shiftera.
Pierwszy sposób to przyczepienie do biurka.

Maksymalna grubość blatu to 50mm, a szerokość to min. 80mm. Od drugiej strony mocowań mamy cienki kawałek gumy, aby shifter się nie ruszał.

Drugim sposobem jest użycie otworów w celu przykręcenia do stelaża. Otwory na śruby w górnej pokrywie mają średnice 5mm i rozstaw 40mm x 16mm.

Oba sposoby montażowe działają bardzo dobrze. Nie miałem sytuacji, w której shifter by się przesunął.

Ułożenie biegów

Shifter jest dostępny w dwóch wersjach układu biegów.

Gałka między biegami 1, 2, 3, 4, 5, 6 chodzi tak jak w normalnej skrzyni biegów. Aby przejść do biegu wstecznego i 7, trzeba trochę mocniej popchnąć gałkę.

Można tutaj zauważyć, że wersja z skrzynią BMW to tak naprawdę lustrzane odbicie normalnej wersji.
W standardowej skrzyni mamy dodatkowy opór, aby nie pomylić biegu 5 z 7. W skrzyni BMW mamy taki sam opór, tylko po lewej stronie, tak jak w autach BMW.

Sterowniki

Na stronie Simmasters dostępny jest interfejs, dzięki któremu możemy manualnie kalibrować shifter.
Tak wygląda ułożenie danych elementów:

Jeśli dany bieg nam nie wchodzi, sekwencja nie działa albo kombinacje ruchów “button boxa” nie reagują, to zapewne trzeba skonfigurować skrzynię w aplikacji. Najlepiej poruszać skrzynią i tak ułożyć linie, aby pozycja manetki odpowiadała odpowiedniej sekcji.

(Aplikacja nie obsługuje więcej niż jednego urządzenia Simmasters na raz, więc jeśli chcemy skonfigurować hydrołapę oraz shifter, trzeba pierwsze urządzenie podłączyć, skalibrować, odłączyć i dopiero podłączyć drugie.)

Działanie i wnętrze

Do komputera shifter podłączamy przy użyciu dołączonego do zestawu kabla USB-B. Shifter nie działa na konsolach.

Tak wygląda mechanizm w środku:

Skrzynia działa na podstawie sprężyn, łożysk oraz czujników Halla. Przez popchnięcie gałki, sprężyna na samym dole się kompresuje, a skrzynia przeskakuje na dany bieg. Przez kręcenie gałką można napiąć lub rozluźnić sprężynę (zmienia to opór przy wrzucaniu i zrzucaniu biegu).

Sam mechanizm łożysk tutaj dobrze widać w akcji:

Dodatkową funkcją jest “Button Box” wbudowany w skrzynię. Kiedy gałka jest zrzucona na luz, pod kombinacje 3 ruchów manetki możemy podpisać dany przycisk w grze.
Tym sposobem mamy 8 kombinacji (LLL, LLR, LRR, …).

Znalazłem dla tego zastosowanie w grze Euro Truck Simulator 2, do obsługi nawigacji lub włączenia wycieraczek. Jest to dosyć ciekawa funkcja, nie spotkałem się z czymkolwiek podobnym w innych skrzyniach.

Skrzynia w akcji

Czyli jak sprawuje się w podczas gry:



Komukolwiek nie dałem z nią pojeździć, miał pozytywne odczucia.
Używam jej na dosyć niskim oporze wrzucania biegów. W porównaniu do skrzyni biegów w moim aucie (Opel, rocznik 1995), brakuje mi tutaj takiego lekkiego ciągłego oporu w poruszaniu gałką. Myślę, że dodałoby to realizmu skrzyni.

Niestety nie miałem okazji testować podobnych produktów innych firm, więc nie jestem w stanie samodzielnie Simmastera porównać ani ocenić na tle konkurencji.

Ogólnie nie zauważyłem, aby skrzynia była nadmiar głośna. Głównie będzie to zależeć od tego, jak bardzo agresywnie będziemy wrzucać biegi. W pierwszym jak i w drugim filmie biegi wrzucałem normalnie, gdzie w trzecim zacząłem dosyć agresywnie szarpać gałką.


Jeśli miałbym jeszcze coś zasugerować, to chciałbym w przyszłości zobaczyć opcję adaptera, który przedłużałby pręt, do którego przykręcona jest gałka. Skutkiem takiej modyfikacji byłby większy dystans przebyty przez gałkę skrzyni między danymi biegami. Aktualnie ten dystans jest dosyć krótki (w porównaniu do skrzyni w moim Oplu), podobny jaki występuje w autach sportowych.

Nakładka skrzyni sekwencyjnej

Z skrzynią otrzymujemy również nakładki, aby przerobić nasz shifter na skrzynię sekwencyjną.

Najnowszą wersję nakładek montuje się przez wsunięcie pierwszej i nałożenie drugiej. Siedzą bardzo stabilnie w shifterze i nie wypadają.

Nie używam sekwencji bardzo często, jednak po kilku jazdach testowych mogę powiedzieć, że nakładki zdają swoje zadanie.

Zdziwiło mnie, że po założeniu adaptera skrzynia przesunięcia gałką rejestrowała jako inne przyciski, niż biegi 3 i 4. Skrzynia automatycznie przestawia się na tryb sekwencji, dzięki czemu w grze nie jesteśmy zmuszeni za każdym razem zmieniać ustawień, jeżeli zakładamy nakładki.

Na samym początku mój komputer nie rejestrował popchnięcia gałką do przodu, lecz szybka ręczna kalibracja w aplikacji Simmasters naprawiła problem.

Kontakt z producentem

“Kontakt ze sprzedawcą odbywa się przez telefon (połączenia i SMS) na numer 663 434 222 oraz messengera facebook.com/danielgrunwald111” – taka informacja widnieje na stronie Simmasters.


W czasie pisania recenzji byłem w ciągłym kontakcie ze sprzedawcą. Dosyć szybko odpowiadał na moje przeróżne pytania związane z shifterem. W razie jakiegokolwiek problemu, polecam się skontaktować z sprzedawcą. Zajmie się waszym problemem, sprzeda wam wymienne części jak i usłuży naprawami.

Konkurencja

Niestety nie miałem okazji testować innych shifterów, wiec postaram się poniższe modele porównać do Simmastera na podstawie tego, co wyczytałem na forach i w internecie.

  • Thrustmaster TH8A – ~800zł. Z tego co wyczytałem, odczucie podczas jazdy jest lepsze w Simmasterze. TH8A wygrywa pod względem wykonania i wyglądu. Shifter TH8A działa na konsoli, a Simmasters tylko na PC. Z Simmasters dostajemy nakładkę na sekwencję, do TH8A trzeba modyfikacji. Dodatkowo w TH8A mamy brak programowania kombinacji gałki (LLL, LLR…) jak i w TH8A jest o wiele łatwiej przypadkowo wbić 7 zamiast 5 niż w Simmasters. TH8A do gałki używa gwintu M6, więc może być lekki problem ze znalezieniem nowej gałki, która będzie pasować bez modyfikacji.
  • Thrustmaster TH8S – ~300zł. Dobry wybór dla osób na konsolach, którzy chcą zostać w ekosystemie Thrustmastera. Podobna, jeśli nie lepsza od shiftera Logitech. Dosyć dobrze wyceniony, jednak jeżeli mamy możliwość proponowałbym dopłacić do Simmasters. Ma ten sam problem co TH8A z przypadkowym wbijaniem w 7 bieg zamiast w 5. Brak nakładek na sekwencje w zestawie, ale można takie zrobić. Na Allegro jest do niej dostępnych wiele modyfikacji.
  • Shifter z Aliexpress – ~200zł. Dostępny w konfiguracji z 7 lub 8 biegami oraz z różnymi gałkami. Brak montowania do biurka w zestawie. Czytałem o nich dobre opinie, choć kilka osób narzekało, że są dosyć głośne (można je lekko wygłuszyć modyfikacjami). [Angielska recenzja YT]

Plusy i minusy

+ Uniwersalny montaż.
+ Dedykowany interfejs/sterowniki.
+ Gruby plastik, konstrukcja wydaje się wytrzymała. Dobra jakość wykonania.
+ Możliwość prostej regulacji oporu wbicia biegów.
+ Nakładki na zmianę skrzyni na sekwencyjną w zestawie.
+ Skrzynia oddzielnie rejestruje wbijanie biegów, a sekwencję, więc w grze nie musimy zmieniać ustawień po założeniu nakładek.
+ “Button Box”.
+ Łatwo wymienialna gałka.
+ Opcja układu skrzyni jak w BMW.

+/- Gałka z druku 3D jest dla mnie dosyć wygodna, jednak spotkałem się również z dosyć negatywnymi opiniami. Co prawda, pod ręką czuć warstwy wydruku. Na szczęście mamy wiele innych gałek do wyboru.
+/- Wizualnie nie grzeszy pięknem. Jest to w większości druk 3D.
+/- Simmasters nie należy do najcichszych shifterów, lecz nie jest taki głośny jak shiftery z Aliexpress bez modyfikacji.

– Nie współpracuje z konsolami.
– W porównaniu do prawdziwej skrzyni manualnej, brakuje mi lekkiego oporu w przesuwaniu gałką. Nie jestem jednak pewien jaka inna skrzynia USB na rynku taki opór by oferowała.
– Bez większych problemów można znaleźć gałki na gwint M8, jednak wolałbym, aby był tutaj użyty bardziej popularny gwint M10.
– Możliwe, że za pierwszym podłączeniem trzeba będzie skalibrować przy pomocy aplikacji Simmasters. U mnie jednak nie było takiego problemu.

Podsumowanie

Recenzję tą piszę z punktu widzenia osoby, która dopiero wkroczyła w Sim Racing i nie ma dużego doświadczenia z sprzętem dostępnym na rynku.

Shifter Simmasters cieszy się dużym uznaniem na polskich forach. W stosunku do swojej ceny, jest to rzeczywiście solidnie wykonany produkt. Kupując shifter mamy możliwość wyboru zarówno gałki jak i układu biegów. W zestawie otrzymujemy kabel jak i nakładki do sekwencji. Wszystko działa bardzo dobrze. Na stronie producenta możemy pobrać interfejs, który pozwala na precyzyjne skalibrowanie shiftera. Opór wbicia biegu możemy regulować poprzez obrót gałki. Dodatkowo, możemy przypisać kombinacje ruchów manetką do różnych funkcji w grze (button box).

Jak widać, za cenę otrzymujemy sporo funkcji i dodatków. Jeśli chodzi o odczucia podczas jazdy, śmiało mogę powiedzieć, że są one bardzo pozytywne. Rzadko kiedy zdarza mi się pomylić biegi, a sama frajda z używania skrzyni sprawia, że głównie staram się jeździć autami z manualną skrzynią biegów.

Shifter jak najbardziej polecam. Nie bez powodu ma taką popularność na forach.


Teraz tylko muszę kupić taki sweterek 😀

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *