Grzybek Reviews

Recenzja Wuben B1 | Światła drogowe dla twojego roweru

Uwaga: Wuben B1 został wysłany do mnie przez Wubena do recenzji, za co bardzo dziękuję. Nie zarabiam ze sprzedaży produktów Wuben’a.

Spis treści

Cena i wersje

Wuben B1 jest dostępny w jednej wersji.

Link do strony producenta: Wuben B1 LED Remote Control Bicycle Light (link afiliacyjny*)

Wuben dał mi również kod rabatowy -20%: aff20

* – Wytłumaczenie “link afiliacyjny”

Nie zarabiam ze sprzedaży produktów Wuben’a. Sam link jest afiliacyjny jedynie, aby Wuben wiedział, ile kliknięć i sprzedaży generują moje posty.

Pudełko i wnętrze

W zestawie otrzymujemy:

  • Wuben B1
  • Instrukcję
  • Akumulator
  • Ładowarkę
  • Pilot z gumką

Tak wygląda cały zestaw:

Budowa

Wuben B1 składa się z dwóch głównych części: głowicy oraz akumulatora.

Do głowicy przykręcone jest montowanie. Sama głowica może się obracać względem montowania w krokach co 45 stopni.

Latarka posiada wodoodpornosć IP65. Pierwsze “6” oznacza, że B1 jest pyłoszczelny, a “5” oznacza: “ochrona przed strugą wody (12,5 l/min) laną na obudowę z dowolnej strony”.
Więc deszcz powinien nie być dla niej dużym problemem, jednak nie jestem pewien na ile wodoodporne jest połaczenie głowicy z akumulatorem, ponieważ nie ma tam uszczelek.

Mocowanie na rowerze

Niżej znajdziesz film, w których instaluję Wuben’a B1 na rowerze.

Głowica jest montowana się na kierownicy przy pomocy takiego mocowania:

Zakres grubości kierownicy na jaki zdołamy ją zamontować to około 27.5mm-32mm.

Niestety, kierwonica w moim rowerze jest za cieńka (ma 26mm średnicy).
Z tego względu w czasie testów podłożyłem kawałek gumy pod montowanie.

Tak wygląda zamocowanie akumulatora (slajdy):

Montowanie B1 na rowerze:

Rozmiar

Długość~53mm
Średnica głowicy40mm
Średnica optyki26mm
Od kierownicy do czubka głowicy52mm
Waga164g
Długość80mm-90mm
Szerokość70mm
Wysokość~48mm
Długość kabla~540mm
Waga391g

Porównanie do innych latarek:

Akumulator B1 | Convoy M21E | Wurkkos TS22 | Lumintop B01 | Sofirn SP35 | Sofirn SC31 Pro | Wuben B1

Więcej zdjęć z Wubenem B1 oraz Lumintopem B01:

Przycisk i interfejs

Wuben B1 sterujemy przy pomocy przycisków na głowicy, lub pilota który możemy przymocować do kierownicy.

Sam pilot można przesunąć w lewo lub w prawo w swoim mocowaniu, co pozwala dokładnie ustawić gdzie ma sie znajdować.
Pilot jest zasilany baterią alkaiczną. Jego zasięg działania to ok. 5-6 metrów.

Interfejs latarki:

Latarka zawsze włącza się w najniższym trybie. Nie ma pamięci ostatniego trybu.

Co mi się podoba:

  • Prosty interfejs. Dobrze pasuje do zastosowania jako latarka rowerowa.
  • Dwa przyciski do intuicyjnego zwiększania i zmniejszania mocy.
  • Skrót do Turbo przez dwuklik przycisku.

Co mi się nie podoba:

  • Tryb “latarki morskiej” błyska co 1s dosyć mocnym światłem. Szkoda, że nie ma możliwości regulacji jego jasności.

W taki sposób głowica oraz pilot ukazują naładowanie baterii:

Dioda i rozkład światła

Wuben B1 używa jednej diody Cree XHP70.2.

Tak wygląda rozkład światła na białej ścianie:

Wuben B1 nie nada się dobrze w mieście, ze względu na brak odcięcia. Będzie oślepiać innych uczestników ruchu drogowego. Za to będzie to dobry wybór w czasie jazdy poza miastem oraz w lesie.

Dla przykładu, tak wygląda rozkład światła latarki typowo do użytku miejskiego (z odcięciem), czyli Lumintop B01:


Modelcd/lm
Wuben B15.6
 Stosunek kandela/lumeny

Dobrym sposobem na określenie rozkładu światła latarki podzielenie jej intensywności (kandeli) przez jasność (lumeny). Otrzymamy wtedy stosunek kandeli do lumenów (cd/lm).
Oto przybliżona skala znaczenia tych wartości:

  • 0.1 cd/lm: żarówka
  • 1-3: szeroki rozkład światła
  • 5-15: zbalansowany rozkład światła, użytek uniwersalny
  • 30: hybrydowy szperacz
  • 100: skupione światło, szperacz
  • 500+: bardzo skupiona, cieńka wiązka światła – duży szperacz
  • 10000: laser

Pomiary barwy światła Opple Light Master:

Tryb -> ŚredniCCTDuvCRI
Hotspot*6523K0.002172.7
Corona*5384K0.011266.2
* – Wytłumaczenie terminologii

Beamshoty

Pierwszy zestaw zdjęć ukazuje wszystkie tryby jasności Wuben’a B1:
(jasność zdjęcia trybu Medium i Low została lekko zwiększona, dla realistycznego ich ukazania)

Poniżej jak B1 świeci w porównaniu do innych latarek:

(Chciałem również porównać go do popularnych modeli Convoy S2+ i S21A (oba SST40), lecz bardzo podobnie do nich świecą odpowiednio Sofirn SC31 Pro i Sofirn SP35, które posiadam.)

Wuben B1 vs Sofirn SC31 Pro

Wuben B1 vs Sofirn SP35

Wuben B1 vs Wurkkos TS22 XHP70.2

Wuben B1 vs Convoy M21E XHP70.3 HI

Wuben B1 vs Lumintop B01

Pomiary i wykresy

Poniżej specyfikajca B1 podana przez producenta:

Standard ANSI FL1

Standard ANSI FL1 (który jest wspomniany w specyfikacji X3) określa, że maksymalna jasność latarki powinna być zmierzona 30 sekund po jej włączeniu, a czas pracy jest określany jako czas po jakim latarka spadnie do 10% oryginalnej jasności.

Standard ten jest dokładniej opisany w tym artykule.

TrybKandelaZasięgSzacowany realny zasięg*
Turbo @ 0s21462cd293m100m-150m
Turbo @ 30s (ANSI)20971cd290m100m-150m
* – Wyjaśnienie

Zasięg w latarce jest określony przy pomocy standardu ANSI FL1. Określa on zasięg latarki jako dystans, na którym oświetli ona powierzchnię do natężenia 0,25 luksa, czyli do takiej jasności jak światło księżyca w pełni.
W większości przypadków jednak nie jest to na tyle jasno, aby zobaczyć to na co świecimy. Dlatego też dodałem szacowany maksymalny zasięg jakiego możemy spodziewać od latarki na podstawie zasięgu ANSI.

TrybJasność (0s)30s10 min
Turbo3850lm3762lm2964lm
Wysoki3170lm3123lm2964lm
Średni1007lm1007lm1007lm
Niski226lm226lm226lm

Chciałbym tutaj zaznaczy, że moje pomiary nie odzwierciedlają jak faktycznie latarka się zachowa w realistycznych warunkach.

  • Pomiary prowadzę w zamkniętym pomieszczeniu o temperaturze pokojowej 20C. W nocy na dworze jest często zimniej
  • W normalnych warunkach użytkowych latarka jest aktywnie chłodzona przez wiatr.

Wykresy “cooled” oznaczają, że w czasie pomiaru latarka była chłodzona wiatrakiem.

Pomiary jasności od czasu:
(Pomiar standardowy, oraz z chłodzeniem)

Nie jestem pewien dlaczego tryb wysoki świecił krócej od Turbo. Mógł być to błąd po mojej stronie, lecz jestem pewien, że za każdym razem akumulator był w pełni naładowany przed pomiarem.

Poniżej te same pomiary, lecz zrobione kilka miesięcy wstecz, kiedy temperatura w pokoju w lato miała 30C.

* – Głowica Wuben B1 może się przegrzać, jeśli nie ma na sobie jakiegolwiek chłodzenia z wiatru lub pędu powietrza podczas jazdy rowerem (czyli tak jak u mnie, świeciła w pomieszczeniu).
Kiedy temperatura latarki wzrośnie powyżej 80C, to zbija jasność do 25 lumenów i sygnalizuje przegrzanie:

Czy latarka będzie się przegrzewać podczas jazdy?
Wątpię, ponieważ testuję ją w nierealistycznych, prawie najgorszych możliwych warunkach. W rzeczywistości, zamontowana na rowerze, chłodziła by się podczas jazdy.
2000lm przez pół godziny to wciąż dość dobry wynik, już nie wspomnę od 3000lm non-stop z chłodzeniem.

Czy w ciepłe letnie noce może to być problem?
Nie jestem tutaj wstanie postawić definitywnej odpowiedzi.
Tak wygląda porównanie wykresów Turbo bez chłodzenia w różnych temperaturach pokojowych. (10C było mierzone na balkonie, na dworze)

Z jednej strony, podczas jazdy w upale powinna dać radę utrzymać 2000lm przez 30min, 60min lub wogóle się nie przegrzać.
Z drugiej, zawsze możemy zmniejszyć tryb na średni, który daje nam ciągłe 1000lm. Jest to nadal wysoka jasność, a głowica w tym trybie się nie przegrzeje.
Dla przykładu, Astrolux BL06 (o którym wspominam w sekcji Konkurencja) utrzymuje jasność 1000lm.

Czy to dobrze, że latarka po przegrzaniu (>80C) spada do 25lm?
Zamiast tak niespodziewanie i mocno zbijać światło, wolałbym aby latarka kilka minut przed przegrzaniem zmniejszyła jasność do ok. 400-600lm i dała głowicy odetchnąć. Uważam, że było by to lepsze, niż pozbawianie nas światła w ciągu 30 sekund od przegrzania.


Porównanie jasności do innych latarek:
Bez chłodzenia

Z chłodzeniem:

* – Wyjaśnienie M21E XHP70.3 HI

Z chłodzeniem M21E utrzymuje 3000lm bez spadku jasności, co bardzo mocno odbija się na ogniwie. Pod takim obciążeniem, napięcie ogniwa spada do tego stopnia, że latarka wykrywa je jako rozładowane.
Na wykresie bez chłodzenia Convoy używał ogniwa Liitokala Lii-50E. Jednak podczas pomiaru z chłodzeniem, użyłem ogniwa Samsung 40T (Lii-50E nie dawał rady, latarka szybciej się wyłączała), ponieważ jego napiecie mniej spada pod obciążeniem. Po 30 minutach, latarka prawie się wyłączyła (LVP), a ogniwo dalej miało 3,6V. W tym momencie zmniejszam tryb na wysoki i kontynuowałem pomiar.

Ze swoim pojemnym akumulatorem, B1 dosyć dobrze sobie radzi w porównaniu do innych latarek. Specjalnie do tego porównania wybrałem latarki często polecane na rower.

Akumulator i ładowanie

Wuben B1 używa akumulatora przypinanego do głowicy na kabel, który montujemy na ramie roweru.
Sam akumulator ma “6600mAh, 7.4V”. Odpowiada to ~3 akumulatorom 21700 4400mAh.

The battery pack can be charged with the included charging brick.

Od 0% do 100% akumulator ładował się 6 godzin i 4 minuty, co jest dosyć wolnym ładowaniem.

Instrukcja i gwarancja

Konkurencja

Z latarek tutaj poniżej wspomnianych tylko BL06 i B01 przychodzą z montażem pod kierownicę. Do reszty latarek trzeba dokupić montaż (np. tego typu, jak od Olighta).


  • Astrolux BL06 – Niższa cena. Akumulator wbudowany w latarkę (podobnej pojemności jak B1). Dwa typy światła. Pilot na kabel. Niższa maksymalna jasność. Ekran. Ładowanie na USB-C z możliwością powerbanka.
  • Convoy S2+ SST40/Sofirn SC31 Pro – Niska cena, można kupić 2 dla większej jasności i dłuższego czasu pracy. Sofirn w porównaniu do Convoy’ów ma bardziej rozbudowany interfejs, przycisk z boku oraz wbudowane ładowanie USB-C.
  • Convoy S21A SST40/Sofirn SP35 – Niska cena. Wieksze ogniwo od S2+ i SC31 Pro, lecz nadal o wiele mniejsze niż akumulator od B1. Bardziej skupiona wiązka światła od S2+/SC31. SP35 ma świetny sterownik i dobrze stabilizuje jasność. Niższa maksymalna jasność w porównaniu do B1.
  • Wurkkos TS22 – Niższa cena. Bardzo szeroki rozkład światła, wersja 70.3 HI ma trochę lepszy zasięg. Utrzymuje bardzo wysoką jasność, dobry sterownik. Mniejsze ogniwo niż akumulator B1.
  • Convoy M21E XHP70.3 HI R70 – Niższa cena. Utrzymuje bardzo wysoką ilość światła. Akumulator mniejszy, niż w B1. Bardziej skupiona wiązka, model M21F z tą diodą powinien świecić trochę szerzej (używa tego samego sterownika).

Lumintop B01 jest świetną latarka na rower do miasta, lecz nie uznaję go jako konkurencji dla Wuben’a B1, ponieważ te latarki nie należą do tej samej kategorii latarek rowerowych.

Plusy i minusy

+ Wysoka jakość wykonania
+ Pilot do zdalej kontroli nad lampką
+ Łatwy montaż na rowerze
+ Oddzielny, dosyć pojemny akumulator
+ Prosty interfejs
+ Bardzo wysoka maksymalna jasność (wyższa niż w specyfikacji)
+ Wydajny sterownik, potrafi utrzymać wysoką jasność

+/- Cena 150$, 120$ po moim kodzie rabatowym

– Wolne ładowanie (6 godzin od 0%-100%)
– Montowanie głowicy nie będzie pasować na każdą kierownicę
– Przy za szybkim klikaniu, pilot nie rejestruje wszystkich kliknięć
– Nie używałbym jej w mocnym deszczu
– W niesprzyjających warunkach, głowica w trybie wysokim oraz w Turbo może się przegrzać

Podsumowanie

Wuben B1 to pierwsza latarka rowerowa, jaką Wuben ma w ofercie. Nie ma odcięcia, więc swoje zastosowanie znajdzie na drogach polnych, w lesie i gdziekolwiek ciemno, gdzie nie będzie nikogo oślepiać.

Osiągi ma bardzo dobre, utrzymuje wysoką jasność. Sterownik umie wykorzystać chłodzenie z pędu powietrza, choć wolałbym aby nigdy nie dopuszczał do możliwości przegrzania głowicy (co racja, mała jest na to szansa). Prosty interfejs, razem z pilotem pozwala łatwo sterować latarką w czasie jazdy. Sam rozkład światła ma dobry zasięg jak i świeci dosyć szeroko, co również jest ważne.

W budżecie do ~600zł jest to napewno opcja godna polecenia.


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *